22 bestuurders betrapt op door rood rijden tijdens flitsmarathon in Brussel

In totaal 566 overtredingen, waaronder 451 voor overdreven snelheid

Donderdag 18 oktober 2018 — Tijdens de voorbije flitsmarathon zijn meer dan 50.000 voertuigen gecontroleerd in de Politiezone BruNO (Evere, Schaarbeek en Sint-Joost-ten-Node). De meeste overtredingen vielen voor overdreven snelheid (111), gsm gebruik aan het stuur (32) maar 22 bestuurders werden ook betrapt op door het rood rijden.

Staatssecretaris Debaets reageert niet verbaasd: “Het is de Brusselaars al langer opgevallen dat sommige bestuurders het rood licht niet meer respecteren. Dat is levensgevaarlijk en onaanvaardbaar. Het is goed dat de politie hen betrapt en kan bestraffen maar we moeten de controles in de toekomst nog opdrijven totdat iedereen stopt met dat gevaarlijk en asociaal gedrag.”

Met behulp van de recent aangeworven radar van het gewest, noteerde de politie ook veel snelheidsovertredingen. Debaets: “Wie 65 km per uur rijdt in een zone 30 straat als de Helmetsesteenweg of de Sint-Mariastraat, gedraagt zich roekeloos en onverantwoord. De kans dat een voetganger een botsing niet overleeft is bij 50 km per uur negen keer groter dan bij 30 km/u. Bovendien is je stopafstand aan 50 km per uur dubbel zo groot  (26 meter) als aan 30 km per uur (13 meter). Dat maakt het des te belangrijker om paal en perk te stellen aan overdreven snelheid.”

Debaets is tevreden met de resultaten maar wil ook nog meer onaangekondigde controles en flitsen, zodat bestuurders meer op heterdaad betrapt kunnen worden.

Overzicht overtredingen:

Gecontroleerde voertuigen : 50.360