Bianca Debaets ondersteunt 10 projecten rond wereldburgerschap en solidariteit

149.000 euro voor bewustmaking Brusselse jongeren

Donderdag 28 december 2017 — Na een projectoproep rond wereldburgerschap en solidariteit eerder dit jaar maakt Staatssecretaris Bianca Debaets de tien laureaat-projecten bekend. Diverse verenigingen dienden een projectvoorstel in. De uitgekozen projecten dragen sensibilisering van Brusselse jongeren rond ontwikkelingssamenwerking hoog in het vaandel.

« Onze projectoproep was een succes : we ontvingen niet minder dan 40 aanvragen », vertelt Brussels Staatssecretaris voor Ontwikkelingssamenwerking Bianca Debaets. « Ik vind het erg belangrijk om onze Brusselse jongeren te overtuigen van het belang van de Noord-Zuid samenwerking en van internationale solidariteit. Er zijn al heel wat Brusselse verenigingen die zich hiervoor inzetten onder andere op het gebied van onderwijs en vorming. Dankzij de tien geselecteerde projecten gaan we dat werk meer in de kijker plaatsen bij de Brusselse jongeren ».

Enkele projecten in de kijker

“Brusselse scholenbanden voor een solidaire wereld” is een project van de Vlaamse Vereniging voor Ontwikkelingssamenwerking en Technische Bijstand (VVOB). Dit programma brengt Brusselse scholen samen met scholen uit het Zuiden om zo de jongeren te vormen op het vlak van wereldburgerschap. Het gaat om meer dan 1350 leerlingen van 3 Brusselse middelbare scholen: het Don Bosco Technisch Instituut (Sint-Pieters-Woluwe), het Koninklijk Atheneum (Etterbeek) en het Lutgardiscollege (Oudergem). Die scholen zullen een uitwisseling organiseren met partnerscholen in de Democratische Republiek Congo (DRC) en India.

“Brusselse jongeren in actie voor een sterke publieke gezondheidszorg in het Zuiden” is een project gedragen door Geneeskunde voor de Derde Wereld. Het project wil meer dan 300 jonge Brusselaars sensibiliseren en mobiliseren rond het belang van een sterke openbare gezondheidszorg in het Zuiden vanuit de expertise die België hierin heeft opgebouwd. De vereniging zal twee experten uit de Filippijnen en Cuba uitnodigen om  te getuigen over het gezondheidssysteem van hun land.

Oxfam-Wereldwinkels, met het project  « Slow Fashion Day », is eveneens één van de geselecteerde verenigingen. Het doel is om het grote publiek te sensibiliseren rond de vragen over  (on)waardig werk in de textielsector. De verenging doet dit aan de hand van een veelzijdig evenement (handelsbeurs, kunstmodeshow, politieke debatten, ateliers, tentoonstelling,…). Oxfam-Wereldwinkels wil met dit project eveneens de sociale en de ecologische impact van de traditionele productie aanklagen en alternatieve consumptiepatronen voorstellen. Deze laatste, die onder de term “slow fashion” vallen, omvatten eerlijk, ethisch, biologisch, lokaal en tweedehands textiel.

« Israël-Palestina : een beter begrip » is een project van AIM (Actions in the Mediterranean) waarin een reeks bijeenkomsten worden georganiseerd om de import van het Israëlisch-Palestijns conflict tegen te gaan. Tijdens een reis naar Israel en Palestina zullen 53 Brusselse jongeren Israëlische en Palestijnse leeftijdsgenoten ontmoeten. Ze zullen er verschillende opleidingen volgen die hen de nodige aardrijkskundige, geschiedkundige, demografische en geopolitieke kennis zullen bijbrengen om het conflict te kunnen plaatsen in tijd en ruimte. Zo worden de jongeren opgeleid tot “ambassadeurs van het burgerschap en de nuance” ten aanzien van hun leeftijdsgenoten, hun familie en hun gemeenschap.

Alle projecten worden tot uitvoering gebracht in de komende maanden.

Woordvoerder Bianca Debaets: Eric Laureys – elaureys@gov.brussels 0489 933 325