Elektronische facturatie wordt standaard bij Brusselse overheid

Aangekondigd in de marge van event Brussels Smart City for Economy

Maandag 13 november 2017 — Bedrijven en organisaties die factureren aan de Brusselse gewestadministratie kunnen dat vanaf volgend jaar elektronisch doen. Dat scheelt heel wat administratieve rompslomp. Dat kondigt Brussels Staatssecretaris voor Digitalisering aan in het Paleis der Academiën op de bijeenkomst met een 200-tal ondernemers Brussels Smart City for Economy

De elektronische facturatie wordt ingevoerd bij Brusselse overheidsdiensten die aangesloten zijn op het gewestelijk SAP platform. Concreet gaat het om Atrium.brussels, Visit Brussels, perspective.brussels, Brussel Preventie & Veiligheid, COCOM, Brusselse brandweer (DBDHM) en Innoviris.

De Smart City die we in Brussel ontwikkelen biedt enorme kansen aan burgers en bedrijven. Op onze reeks van Smart City Events illustreren we dat aan de hand van succesvolle voorbeelden en inspirerende sprekers uit binnen- en buitenland. Maar ook de overheid zelf gaat met de digitale technologie aan de slag om Brussel beter te maken. De elektronische facturatie betekent voor heel wat handelaars en ondernemers een grote vereenvoudiging bij zaken doen met de Brusselse overheid. Ik dan ook blij dat we Brussel ook voor ondernemers Smart kunnen maken”, aldus Brussels Staatssecretaris voor Digitalisering Bianca Debaets.

De elektronische facturatie gaat van start in de loop van 2018. Het Brussels gewest handelt zo’n 400.000 betalingen af per jaar.

« De elektronische facturatie maakt deel uit van de administratieve vereenvoudigingsoperatie zoals uitgewerkt in de Small Business Act, 77 concrete maatregelen om Brussel KMO-vriendelijker te maken. Het zal ook bijdragen om de doelstelling om het aantal achterstallige betalingen met 30% terug te dringen », vertelt Brussels Minister van Economie Didier Gosuin.

Op het Smart City for Economy event in het Paleis der Academiën kwamen zo’n 200 Brusselse ondernemers samen. In verschillende workshops wisselden ze van gedachten over de impact van digitalisering op hun bedrijfsactiviteiten. De conclusies van de workshops worden als aanbevelingen overgemaakt aan de Brusselse regering.

Digital champion bij de Europese Commissie en voorzitter van de Franse Raad voor Digitalisering Gilles Babinet was de key note spreker op het event. De Fransman moedigde de aanwezigen aan om de consequenties van de digitale informatierevolutie radicaal door te denken in het productieproces, het businessmodel, de organisatie en de bedrijfscultuur zelf.

Bijlage: Enkele foto’s van op het Smart City for Economy event

Woordvoerder Bianca Debaets: Eric Laureys, 0489 933 325, elaureys@gov.brussels