“Geen extra ongevallen op onze wegen. Kordate aanpak nodig van smartphonegebruik achter het stuur door vrachtwagenchauffeurs”

Verplicht technologie die smartphonegebruik onmogelijk maakt tijdens rijden

Smartphonegebruik achter het stuur zorgt in toenemende mate voor onveilige situaties in ons verkeer. De politie doet wat ze kan om bestuurders die afgeleid worden door hun smartphone te beboeten, maar het is dweilen met de kraan open. Brussels staatssecretaris voor verkeersveiligheid Bianca Debaets vindt dat we nu moeten optreden vooraleer er nog meer ongevallen plaatsvinden. Ze roept de federale minister van mobiliteit op om prioritair werk te maken van een verplichte toepassing in vrachtwagens van technologie die niet-noodzakelijke functies van de smartphone uitschakelt tijdens het rijden. Elke dag worden er 18 pv’s opgemaakt voor smartphonegebruik achter het stuur bij vrachtwagenchauffeurs.

Iedereen merkt dat smartphonegebruik tijdens het rijden een ware plaag geworden  is op onze wegen. Dat is levensgevaarlijk, in de eerste plaats voor zachte weggebruikers, maar ook voor iedereen die zich in het verkeer begeeft. Het is de taak van de overheid om hier paal en perk aan te stellen. Technologie geeft ons vele mogelijkheden om het bestaande verbod op smartphonegebruik achter het stuur ook echt af te dwingen. Ik vraag dan ook dat de federale minister van mobiliteit hier een prioriteit van maakt, in de eerste plaats bij lichte en zware vrachtwagens”, vertelt Brussels staatssecretaris bevoegd voor verkeersveiligheid Bianca Debaets.

Het Brussels Gewest zal de transportorganisaties ondersteunen die bedrijven begeleiden bij het uitrusten van vrachtwagens met technologie om smartphonegebruik achter het stuur tegen te gaan.

Er bestaan al heel wat apps en technologische hulpmiddelen die de niet-essentiële smartphonefuncties uitschakelen tijdens het rijden. In eerste instantie zou die technologie verplicht moeten worden in vrachtwagens. Na een positieve testfase kan het systeem uitgebreid worden met andere categorieën van professionele chauffeurs zoals bestuurders van bestelwagens. In de categorieën lichte vrachtwagens en vrachtwagens vielen in België afgelopen jaar maar liefst 5546 letselongevallen te betreuren met 7523 gewonden en 153 dodelijke slachtoffers tot gevolg.

Uit een onderzoek van Vias institute blijkt dat 1 op de 6 bestuurders (en 1 op de 5 jonge bestuurders) in de afgelopen week zijn smartphone heeft gebruikt tijdens het rijden. Smartphonegebruik tijdens het rijden vergroot de kans op een ongeval met factor 23.

We hebben jarenlang gevochten om het aantal verkeersslachtoffers structureel te doen dalen. We mogen die inspanningen niet verloren laten gaan door nog langer te talmen om smartphonegebruik achter het stuur aan te pakken. Elke verkeersdode is een vader, moeder of kind dat ’s avonds nooit meer naar huis komt”, aldus nog Bianca Debaets.

Woordvoerder Bianca Debaets: Eric Laureys 0489 933 325 elaureys@gov.brussels

Eric Laureys Woordvoerder, Staatssecretaris Bianca Debaets
Over Staatssecretaris Bianca Debaets

Staatssecretaris in de Brusselse Regering bevoegd voor Verkeersveiligheid, Digitalisering, Gelijke Kansen, Dierenwelzijn en Ontwikkelingssamenwerking