Goede resultaten van de winter BOB-campagne in het Brussels Gewest: 1,9% van de bestuurders blies positief

Brussels resultaat onder nationaal gemiddelde (2,1%)

Donderdag 1 februari 2018 — Tijdens de afgelopen controleperiode was het aantal bestuurders dat positief testte op alcohol het laagst sinds 2004, het eerste jaar van specifieke Brusselse statistieken over de BOB-campagnes. De winter BOB-campagne werd afgelopen maandag afgerond met een positief bilan.  In totaal werden 30.697 controles uitgevoerd in het Brussels gewest waarvan 583 (1,9%) positief waren.  Dat is een aanzienlijke daling ten opzichte van verleden jaar (2,8%).  Dit cijfer ligt overigens onder het nationale gemiddelde (2,1%).  Staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets is optimistisch:   “We merken dat langzaam maar zeker onze inspanningen rond sensibilisering vruchten afwerpen. Het spreekt voor zich dat we blijven inzetten op een verbetering van de verkeersveiligheid, in samenwerking met de Brusselse politiediensten“.

De definitieve cijfers van de afgelopen winterse BOB campagne voor het Brussels Gewest werden bijeengebracht door de federale politie, de zes politiezones en VIAS Institute. Deze positieve cijfers tonen aan dat de BOB campagnes effectief zijn.

Drinken en autorijden gaan niet samen. Het stemt me optimistisch dat die boodschap steeds meer lijkt door te dringen bij de Brusselse chauffeurs”  vertelt Bianca Debaets, Brussels Staatssecretaris voor Verkeersveiligheid“De BOB-campagnes zijn opnieuw een succes dankzij de goede samenwerking tussen de federale politie, onze politiezones, het parket en VIAS.  Het is volgens mij van essentieel belang dat de BOB boodschap niet beperkt blijft tot de wintermaanden.  Daarom is het belangrijk om  ook in de zomer een  BOB-campagne te voeren.  Dat zullen we deze zomer voor het derde jaar op rij doen”.

In totaal werden 30.697 controles uitgevoerd in het Brussels Gewest. Slechts 583 daarvan waren positief.  152 van deze bestuurders moesten hun rijbewijs inleveren.

52% van de controles vonden plaats tijdens de week en 48% tijdens het weekend.  Het is voornamelijk tijdens de weekendnachten dat de meeste positieve controles gebeurden.

In het Brussels Gewest wordt er meer tijdens de weekends gecontroleerd en dit zal zo blijven tijdens de volgende campagnes. Het gebruik van zogenoemde pretests - waarbij snel kan worden nagegaan of een bestuurder gedronken heeft - laat ons toe om betere controles uit te voeren en deze trend zal zich in de toekomst verder zetten. Bovendien duurt het minder lang om een pretest uit te voeren dan een ademtest.  Daarom stel ik middelen ter beschikking van de Brusselse politiezones om meer en beter te kunnen controleren”, besluit Bianca Debaets.

Pers:

Eric LAUREYS / elaureys@gov.brussels / 0489 933 325.