Inhuldiging dakmoestuin Abattoir

Stadslandbouw gecombineerd met slimme technologie helpt in strijd tegen burn-outs

Woensdag 4 oktober 2017 — Staatssecretaris voor Digitalisering en VGC-Collegelid bevoegd voor Welzijn Bianca Debaets heeft de daktuin geopend bovenop het gebouw van Foodmet in Anderlecht. In de daktuin organiseert de sociale economie organisatie Atelier Groot Eiland de opleiding tot stadslandbouwer. De opleiding richt zich onder meer op personen die te kampen hebben met een burn-out of een andere psychische problematiek. Smart City sensoren zullen de stadslandbouwers helpen om tot een optimale teelt te komen. Bianca Debaets trekt ruim 100.000 euro uit voor het innovatieve project.

Staatssecretaris Debaets ziet interessante verbindingen tussen zorg, stadslandbouw en innovatieve technologie.

Steeds meer mensen worden met een burn-out geconfronteerd. Ik vond het belangrijk om een plek te creëren waar de veelheid aan dagelijkse prikkels even wegvalt. In de nieuwe dakmoestuin kunnen mensen met een burn-out de rust van het platteland en het plezier van het tuinieren terugvinden. De slimme sensoren helpen om een optimale oogst te bekomen. Ik hoop dat we met deze opening aan het begin staan van een nieuw hoofdstuk in de stadslandbouw”, vertelt Staatssecretaris voor digitalisering en VGC-Collegelid voor Welzijn Bianca Debaets.

De daktuin bovenop het gebouw van Foodmet is 4000m² groot. Atelier Groot Eiland zal 1500m² daarvan bewerken in het kader van de opleiding tot stadslandbouwer. De stadslandbouwers zijn mensen met een burn-out of een andere psychische problematiek die onder meer door het wijkgezondheidscentrum MediKuregem doorverwezen worden. Ook jongeren die schoolmoe zijn en in een Timeout project zitten, kunnen in de dakmoestuin aan de slag.

Tom Dedeurwaerder, coördinator bij Atelier Groot Eiland: “Samen met onze moestuin ‘Kleine Zenne’ zal de daktuin verse producten opleveren die we gebruiken in ons maatschappelijk restaurant Bel Mundo en verkopen in onze winkel Bel’O. In beide tuinen kunnen 17 mensen aan de slag die bij ons in een arbeidszorgtraject zitten. Dankzij de inzet van de slimme technologie zullen we kunnen evolueren tot een ideale stadsmoestuin. Meten is immers weten”.

In de moestuin achter de BelleVue-site teelt Atelier Groot Eiland al enkele seizoenen biogroenten, die elke dag worden verwerkt in gezonde, betaalbare maaltijden in Bel Mundo en Bel’O. Op het dak van de Abattoir is er een nauwe samenwerking met de organisatie Bigh, Building Integrated Greenhouses, pionier op het vlak van circulaire economie en de NV Abattoir.

Slimme sensoren

Slimme sensoren zullen helpen om tot een optimale teelt te komen. De NODE-sensoren meten continu de vochtigheidsgraad in de moestuin. De sensoren zijn 3D geprint en werden ontwikkeld door incubator B-Sprouts. B-Sprouts wil met de opstart van een Smart Urban Farming Lab meer inzetten op het ontwikkelen van slimme technologieën voor stadslandbouw en haalde daartoe verschillende internationale start-ups naar Brussel.

Jürgen Coetsiers, coördinator van B-Sprouts, begeleidt het project: “Er is geen vakgebied dat ontsnapt aan de disruptie die het internet & IoT economie brengt. De komst van goedkope kleine computers zoals Arduino & Raspberry,  de bijbehorende sensoren en actoren en de cloud zorgen ervoor dat technologie die eens voorbehouden was voor kapitaalkrachtige bedrijven nu beschikbaar is voor enkele euro’s. Meten is weten en dat is zeker zo in Urban Farming. Gezien de kleinere oppervlakten is de wens naar maximale opbrengst des te groter. Van de kruidenpot in je keuken tot industriële verticale aquaponics, sensor data helpt in het beter begrijpen van de specifieke processen die zich afspelen om net die maximale capaciteit te bereiken.”

Ook de vlakbij gelegen Erasmushogeschool is een partner in dit project en wil de studenten mee laten participeren aan de projecten die de start-ups zullen ontwikkelen.

Woordvoerder Bianca Debaets: Eric Laureys, elaureys@gov.brussels, 0489 933 325

Foto: Ivan Put