Lancering van dierenbusje Urbanimal

Busje met tips rond dierenwelzijn doorkruist Brussels Gewest

Woensdag 17 mei 2017 — Op woensdagvoormiddag is op de markt van Sint-Gillis het project ‘Urbanimal’ van start gegaan. Het initiatief krijgt de steun van Brussels Staatssecretaris voor Dierenwelzijn Bianca Debaets. Urbanimal is een busje dat openbare plaatsen en markten aandoet om Brusselaars tips mee te geven over de verzorging van hun huisdier. Het project is mogelijk dankzij de inzet van tal van vrijwilligers. Indien nodig verwijzen de vrijwilligers van Urbanimal de mensen door naar de dierenarts voor een grondiger onderzoek.

« In het Brussels gewest zijn er meer dan 100.000 huishoudens met een kat of een hond. En dan vergeten we nog alle andere huisdieren die voor vele Brusselaars erg belangrijk zijn. Het is daarom erg nuttig om de juiste informatie te verspreiden over de voeding, inentingen, sterilisatie, etc. zonder daarbij meteen naar de dierenarts te moeten gaan. Dat is net de taak van het busje van Urbanimal. Op die manier zet het Brussels gewest weer een stap voorwaarts in de richting van een diervriendelijker Brussel » vertelt Staatssecretaris voor Dierenwelzijn Bianca Debaets.

In het Brussels gewest zijn er meer dan 100.000 huishoudens met een kat of een hond. Het is daarom erg nuttig om de juiste informatie te verspreiden over de voeding, inentingen, sterilisatie, etc. zonder daarbij meteen naar de dierenarts te moeten gaan.

« In naam van het hele Urbanimal team ben ik bijzonder fier dat dit project van start kan gaan. Het is de belangrijkste opdracht van Urbanimal om huisdiereigenaars te informeren en hen raad te geven over de verzorging en opvoeding van hun huisdier. Onze teamleden zijn vrijwilligers die opgeleid zijn door dierenartsen. Dankzij onze aanwezigheid op het terrein zullen we ook makkelijker gevallen van dierenmishandeling en –verwaarlozing op het spoor kunnen komen en doorspelen aan de bevoegde diensten », vervolgt Delphine Bourgeois, voorzitster van de vereniging Urbanimal (www.urbanimal.be/nl).

De komende weken zal het team van Urbanimal aanwezig zijn met het busje op de markten van Watermaal-Bosvoorde, Etterbeek, Sint-Gillis, stad Brussel en Jette. Nadien komen ook de andere Brusselse gemeenten aan bod.

Eric Laureys

Woordvoerder