Nieuwe toeristische standswandeling rond Smart City in Brusselse kanaalzone

Gidsenvereniging Korei werkte unieke stadswandeling uit die verleden, heden en toekomst van de stad laat zien

De overheid, de bedrijfswereld en de academische wereld zijn er al langer van overtuigd dat de stad van de toekomst een smart city is. Maar wat is een smart city precies? Wat heb ik daar als burger aan? En hoe verandert de stad door gebruik van technologie? Met die vragen in het achterhoofd werkte gidsenvereniging Korei vzw een begeleide stadswandeling uit. Brussels staatssecretaris voor Digitalisering Bianca Debaets maakte daarvoor de nodige middelen vrij. De stadswandelingen zijn te boeken via Korei vzw.

De stadswandeling heeft als titel en ondertitel meegekregen: Think future! – Smart city in de Maritieme Wijk.

Gidsenvereniging Korei vzw ging praten met tal van sleutelfiguren in de digitale sector en bezocht heel wat innovatieve initiatieven. Op basis daarvan werd de kanaalzone en meer specifiek de Maritieme Wijk uitgekozen als achtergrond voor de stadswandeling.

Tijdens de wandeling van 1,5u of 2,5u maken de deelnemers kennis met innovatieve technologieën en enkele gewestelijke smart city initiatieven die de stad aangenamer maken. Men bezoekt ook voorbeeldgebouwen en plekken waar de digitale uitvinders van vandaag en morgen samenzitten zoals DigitYser, Tour & Taxis en Start it @KBC.

Wij hopen dat we met deze wandeling mensen kunnen overtuigen om ook de digitale en innovatieve kant van Brussel te komen ontdekken. Het was voor ons een aangename verrassing om te zien dat in deze wandeling zowel het rijke verleden, het heden als de beloftevolle toekomst aan bod komen. Plekken als Tour& Taxis lopen over van allebei”, vertellen gidsen Olaf Winkler en Chantal Vanoeteren van gidsenvereniging Korei vzw.

Ik ben blij dat het aanbod toeristische wandelingen doorheen ons mooie Brussel weer wat uitgebreid is. De Smart City wandeling is een echte aanrader. Je hoeft niets van technologie te kennen om toch geboeid te worden door wat de gidsen vertellen”, besluit Bianca Debaets.

De gegidste rondleidingen zijn te boeken via www.korei.be en via de website van visit.brussels.

Woordvoerder Bianca Debaets: Eric Laureys 0489 933 325 elaureys@gov.brussels

Korei vzw: Arlette Clauwers 0474 982 981 arlette@korei.be

Eric Laureys Woordvoerder, Staatssecretaris Bianca Debaets
Over Staatssecretaris Bianca Debaets