Opfrissingscursus verkeersregels voor senioren

102 senioren betrokken bij auto-ongeluk afgelopen jaar in Brussel

Maandag 1 oktober 2018 — Een recente studie van Vias institute toont aan dat senioren vaker betrokken geraken in een auto-ongeval. In 2017 waren 259 personen boven de 65 jaar slachtoffer van een ongeval in het verkeer. Onder die slachtoffers 115 voetgangers en fietsers en 102 bestuurders of inzittenden van een personenwagen. Bij de slachtoffers in een wagen waren er 97 lichtgewond, 3 ernstig gewond, 1 slachtoffer overleed ter plaatse en 2 slachtoffers overleden later aan hun verwondingen. Die cijfers zouden moeten dalen. Daarom steunt Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets de organisatie van een gratis opfrissingscursus van de verkeersregels voor senioren. Deelname aan de cursus gebeurt op vrijwillige basis. De cursus wordt georganiseerd door de vereniging voor erkende autorijscholen (FAA vzw).

De opfrissingscursus wordt op verschillende plaatsen in Brussel georganiseerd voor groepjes van 20 deelnemers. De cursus bestaat uit een theoriegedeelte van 10u, verspreid over 4 modules van 2,5u. Een gediplomeerde rij-instructeur zal het hebben over de hoofdlijnen van de wegcode, met speciale aandacht voor wijzigingen in de wegcode die de voorbije jaren zijn ingevoerd. De stedelijke context met haar specifieke verkeersituaties zal ruim aandacht krijgen.

« We willen zeker geen bevolkingsgroep stigmatiseren, maar de cijfers spreken voor zich: er doet zich een stijging voor van het aantal ongevallen waarbij senioren betrokken zijn. Eén op de vier van de verkeersdoden in Brussel is ouder dan 65 jaar. Wie zijn rijbewijs erg lang geleden behaald heeft, kan baat hebben bij een opfrissingscursus over de verkeersregels en de verkeersveiligheid. Ik ben zeker dat ervaren rij-instructeurs op enkele uren tijd nuttige en waardevolle verkeerstips kunnen meegeven. Uit de cijfers blijkt ook dat senioren als voetganger te vaak het slachtoffer worden van een aanrijding. We zullen daar rekening mee houden in onze komende verkeersveiligheidscampagnes », vertelt Brussels Staatssecretaris bevoegd voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets.

Elke Brusselaar van 60 jaar en ouder kan zich inschrijven voor de gratis sessies. De cursussen zullen bekend gemaakt worden via de gemeenten, de OCMW’s en rusthuizen in het Brussels gewest.

Inschrijven kan bij de vzw FAA via info@faa.be en 071/54 23 44

Woordvoerder Bianca Debaets : Eric Laureys – 0489 933 325 – elaureys@gov.brussels

Eric Laureys Woordvoerder at Staatssecretaris Bianca Debaets